Szanuj jedzenie, brawo Restaurant Week

KAMPANIA #SZANUJJEDZENIE, CZYLI CO ROBIĆ, ŻEBY NIE MARNOWAĆ

Wystartowała ogólnopolska kampania społeczna #SzanujJedzenie. Towarzyszy ona wiosennej edycji największego festiwalu kulinarnego w Polsce Restaurant Week. Motywem przewodnim wydarzenia jest promocja szacunku do jedzenia oraz edukacja w zakresie sposobów wykorzystania resztek w duchu filozofii zero-waste. Jak wynika z badań CBOS, przeciętny Polak wyrzuca około 200 kilogramów jedzenia rocznie – to znaczy, że codziennie marnujemy około pół kilograma żywności na głowę! Dane są szokujące i na dodatek, za ten stan rzeczy odpowiada każdy z nas. 

Co zatem zrobić, aby nie marnować jedzenia? Jakie zmiany wprowadzić, aby konsumować świadomie i nie przykładać ręki zagłady naszej planety? Jak twierdzi Massimo Bottura – właściciel najlepszej restauracji świata Osteria Francescana, nieracjonalna produkcja i konsumpcja żywności odpowiadają za aż jedną trzecią problemów klimatycznych świata – zatem podjęcie działań promujących mądrą konsumpcję jest absolutną koniecznością. Wymaga to zarówno rozwiązań systemowych jak i inicjatywy każdego z nas. Stąd też pomysł, aby tegorocznej edycji Restaurant Week towarzyszyła akcja #SzanujJedzenie. Jest ona skierowana zarówno do 100 tys. oczekiwanych gości jak i ponad tysiąca restauratorów z całej Polski.

Walka z marnowaniem jedzenia to dla nas osobiście i zawodowo obecnie temat numer jeden. Będziemy promować chodzenie do restauracji festiwalowych, w których dzięki internetowym rezerwacjom i wcześniejszemu wyborowi menu, możliwe jest zerowe zmarnowanie jedzenia, ale też zachęcać gości do zmiany nawyków np. branie niezjedzonych resztek do domu i wykorzystania ich w myśl filozofii zero-waste” – mówi Maciej Żakowski, analityk trendów, twórca konceptów restauracyjnych, współtwórca Restaurant Week Polska. 

Do kampanii #SzanujJedzenie przyłączyło się i zostało jej ambasadorami setki znanych artystów, influencerów i aktywistów. W kampanię #SzanujJedzenie zaangażowali się m.in. Lara Gessler, Marta Wierzbicka, Anna Czartoryska- Niemczycka, Maria Niklińska, Nikodem Rozbicki, Vienio, Jakub Kosel, Wujaszek Liestyle, Kamili Pawelski (znany jako Ekskluzywny menel) i wielu innych. Na potrzeby akcji powstał także „Dekalog #SzanujJedzenie”, czyli 10 przykazań świadomego konsumenta, który trafi do każdego z festiwalowych gości.

DEKALOG #SZANUJJEDZENIE

Organizatorzy przygotowali dziesięć prostych wytycznych, które warto zastosować w codziennym życiu, aby zmniejszyć ilość marnowanego jedzenia. Oto one:

  1. Rób dokładną listę zakupów – wydasz i zmarnujesz mniej. Warto także kupować częściej i to, czego naprawdę potrzebujesz
  2. Utrzymuj porządek w lodówce –produkty z krótszą datą ważności postaw bliżej, te z dłuższą – dalej. Szczególnie istotne jest to w przypadku produktów o krótkim terminie przydatności
  3. Nie wyrzucaj owoców i warzyw, które lekko zwiędły – jak radzi ambasadorka akcji #SzanujJedzenie –  Lara Gessler, lepiej zmiksuj je na  pyszny i zdrowy koktajl. Z warzyw możesz ugotować też pyszny bulion 
  4. Nie wyrzucaj pieczywa – lepiej je zetrzyj na bułkę tartą – przyda się do przygotowania wielu potraw – zachęca Gaja Kuroń. Ze starego i twardego chleba można zrobić też grzanki i dodać je choćby do zupy. 
  5. Zamrażaj lub susz jedzenie, które ci zostało – możesz z nich przyrządzić potem kreatywne i pyszne danie, na które przepisy znajdziesz na blogach i w seriwisach kulinarnych 
  6. Planuj posiłki i gotuj odpowiednie porcje – oszczędzasz w ten sposób jedzenie i pieniądze
  7. Przechowuj jedzenie w pojemnikach – dzięki temu dłużej pozostają świeże
  8. Przekaż jedzenie potrzebującym – wiele organizacji chętnie przyjmie jedzenia – znajdź jadłodzielnię lub fundację, która zajmuje się redystrybucją posiłków – zrobisz dobry uczynek
  9. Bierz resztki z restauracji do domu – to żaden wstyd ani oznaka skąpstwa, świadczy tylko dobrze o waszej świadomości konsumenckiej. Nie zdołaliście zjeść podanej w restauracji potrawy, nie wahajcie się poprosić o zapakowanie na wynos. 
  10. Uczęszczaj do restauracji z wcześniejszym wyborem menu – na takiej zasadzie opiera się właśnie Restaurant Week “ Jako festiwal promujemy najracjonalniejszy model, czyli wcześniejsze rezerwacje online i wybór przez gości jednego z dwóch menu. W skrócie: składamy nasze zamówienie z wyprzedzeniem, przez co restauracje są w stanie przygotować tyle jedzenia, ile naprawdę potrzebujemy. To sprawia, że jedzenie się nie marnuje – mówi Maciek Żakowski, organizator Restaurant Week

REKORDOWA EDYCJA RESTAURANT WEEK

W 13 edycji festiwalu bierze udział 400 najlepszych restauracji z 35 polskich miast: Warszawy, Krakowa, Trójmiasta, Wrocławia, Poznania, Łodzi, Szczecina, Białegostoku, Rzeszowa oraz regionów Silesii, Lubelskiego i Podhala. Trzydaniowe menu składające się z przystawki, dania głównego i deseru, niezależnie od miasta i restauracji, jest oferowane w specjalnej festiwalowej cenie 49 zł. Do wyboru gości są potrawy mięsne, rybne, wegetariańskie i wegańskie. Rezerwacji online na festiwal można dokonywać na stronie www.restaurantweek.pl